Na terenie naszej gminy obsługę wniosków o wypłatę dodatku węglowego realizuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Klembowie.
Wnioski można składać do 30 listopada 2022 r. w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy ePUAP lub tradycyjnie (w formie papierowej).
W przypadku złożenia wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
CZYM JEST DODATEK WĘGLOWY
Dodatek węglowy to wsparcie rządowe w postaci 3 000,00 zł dla gospodarstw domowych, których głównym źródłem ogrzewania jest węgiel. W przypadku tego świadczenia nie obowiązuje kryterium dochodowe. Warunkiem otrzymania dodatku jest wpis lub zgłoszenie takiego źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
KTO MOŻE SKORZYSTAĆ
Dodatek węglowy przysługuje:
- osobie fizycznej samotnie zamieszkującej i gospodarującej (gospodarstwo domowe jednoosobowe)
- osobie fizycznej i osobom z nią spokrewnionym lub niespokrewnionym pozostającym w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złoży więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany będzie wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.
Dodatek węglowy przysługuje gospodarstwom domowym, których głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe – zasilane węglem kamiennym, brykietem lub peletem, zawierającymi co najmniej 85 proc. węgla kamiennego.
Uwaga! Zgodnie z ustawą o dodatku węglowym informacje przedstawione we wniosku składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
ZMIANY W USTALANIU PRAWA DO DODATKU WĘGLOWEGO
Wprowadzone we wrześniu br. przepisy dotyczące wsparcia gospodarstw domowych w zakresie ogrzewania powodują istotne zmiany w ustalaniu prawa do dodatku węglowego. Przede wszystkim jeden dodatek węglowy przysługuje na jeden adres zamieszkania. Oznacza to, że w przypadku, gdy pod danym adresem zamieszkania prowadzonych jest kilka gospodarstw domowych, dodatek będzie wypłacony tylko temu wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy (jeden adres zamieszkania=jeden dodatek węglowy).
Istotny jest również fakt, że przy ustalaniu prawa do dodatku węglowego znaczenie będzie miał termin zgłoszenia źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków. I tak dodatek ten przysługuje, gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków do 11 sierpnia 2022 r.
Wprowadzone zmiany w dużym stopniu modyfikują zapisy, które zostały uchwalone w sierpniu br. Istotne znaczenie ma przede wszystkim zapis dotyczący uzależnienia wypłaty dodatku od adresu zamieszkania. Nie ma znaczenia ilość źródeł ciepła używanych pod danym adresem, a wyłącznie sam adres zamieszkania, co z pewnością będzie budziło duże kontrowersje wśród osób, które ubiegają się o ten dodatek. Jak już zostało wspomniane, w przypadku, gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania mieszka więcej niż jedno gospodarstwo domowe dodatek zostanie wypłacony osobie, która jako pierwsza złożyła wniosek.
DO KIEDY MOŻNA SKŁADAĆ WNIOSEKI O DODATEK WĘGLOWY
Zgodnie z uchwalonymi przepisami, aby otrzymać dodatek, trzeba złożyć wniosek najpóźniej do 30 listopada 2022 roku. Wnioski o wypłatę dodatku węglowego złożone po tym terminie pozostaną bez rozpoznania.
Wnioski o dodatek węglowy dostępne są w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Klembowie, ul. Gen. Franciszka Żymirskiego 38 oraz do pobrania poniżej.
W przypadku pytań prosimy o kontakt z pracownikami GOPS Klembów tel. 29 753-88-25 lub 29 753-88-21.